Case Milgro 

“Big Data is van groot belang voor de groei van Milgro”

Veronica Spaans – Manager ICT

Milgro is marktleider in onafhankelijk afval- en grondstofmanagement. Dit doet het bedrijf voor grote klanten in verschillende markten, zoals logistiek en mobiliteit. Het doel van Milgro is om meer waarde uit afval- en grondstoffen te halen; van een lineaire naar een circulaire benadering, en dat al 25 jaar. Het bedrijf verzamelt hoogwaardige data in een zelf ontwikkeld systeem. Hierdoor realiseert het meer rendement voor zijn opdrachtgevers, en voor de planeet. 
 
Veronica Spaans, Manager ICT van Milgro, vertelt over de samenhang tussen data, bedrijfsoptimalisatie en MVO ondernemen: ‘Milgro optimaliseert processen voor zijn opdrachtgevers. Hierbij moet je denken aan een efficiëntere inzamelmethode voor afval, het verminderen van transport en het terugdringen van restafval en verspilling. Het inzicht in optimalisatiemogelijkheden ontstaat vanuit de data die wij verzamelen. Milgro is een echt data-gedreven bedrijf, gebaseerd op business intelligence.’ 
‘Big data is van groot belang voor de groei van Milgro. Bedrijfsprocessen van onze klanten worden door ons geoptimaliseerd, wat alleen mogelijk is door het inzicht dat we verkrijgen vanuit de data. Bijvoorbeeld voor adviezen om meer waarde uit grondstoffen te kunnen halen.’
 
‘Het mooie van big data is dat je er veel kennis uit kunt halen,’ vervolgt Veronica, ‘Neem als voorbeeld tomaten. Als je van tevoren zou kunnen voorspellen hoeveel er doordraaien op de veiling, dan kun je daar op acteren in plaats van reageren. De bedrijven die de tomaten verwerken kunnen we daardoor eerder inzicht geven in de verwachte aanvoer. Daarmee kunnen zij hun proces ook optimaliseren.’
 
‘Ook heeft Milgro veel benchmarkdata, waardoor we kunnen voorspellen welke afvalstructuur een bedrijf nodig heeft, afgestemd op vergelijkbare bedrijven. Hierdoor worden opdrachtgevers beter geadviseerd en zijn de adviezen realistisch en haalbaar.’
 
Tijdens een van de sessies van de community heeft Milgro de machinelearningprijs gewonnen. De prijs is een Proof of Concept voor het inzetten van afvalinzamelmiddelen. ‘Voor de inzameling van karton wordt het bijvoorbeeld pas vanaf een bepaald volume interessant om een dure ‘perscontainer’ in te zetten,’ legt Veronica uit. ‘Deze comprimeert het karton en daardoor bespaar je op transport en emissies. Maar een perscontainer is wel duurder in de aanschaf van een reguliere rolcontainer. Op dit moment moeten onze consultant zelf berekenen wanneer dat omslagpunt bereikt is; met behulp van machine learning kunnen we vooraf voorspellen wanneer dat volume door onze klant wordt behaald.’
 
Andere deelnemers van de Big Data Community zijn bezig met stemherkenning. ‘Hier sluiten wij graag bij aan,’ zegt Veronica. ‘De klantenservice van Milgro ontvangt bijvoorbeeld vaak dezelfde vragen. Machine learning kan ervoor gaan zorgen dat de klant voor veel voorkomende vragen automatisch en op correcte wijze antwoord ontvangt.’
 
‘Het meest interessante aan de sessies vind ik wel de brug tussen theorie en praktijk,’ vertelt Veronica. ‘Eerst worden concepten vanuit de theorie bekeken, vervolgens vertelt iemand uit het bedrijfsleven hoe deze concepten kunnen worden ingezet in de praktijk. Hierna werken we in groepsverband aan een case die bijdraagt aan het bedrijf waar je werkt. En dat brengt inzicht!’