Case Nature’s Pride 

“Als bedrijf moet je blijven leren en verkennen”

Stef Wind – Manager Strategic Innovations

Nature’s Pride is een importeur en exporteur van exotische groente, fruit en off-season producten. Zij importeren producten van over heel de wereld, voornamelijk vanuit regio’s in de buurt van de evenaar, aan groot- en kleinhandels in Europa. Nature’s Pride rijpt een aantal van deze producten – zoals mango en avocado – in hun rijperij en worden daarmee eetklaar aangeleverd onder het label “Eat Me”.
 
Stef Wind, Manager Strategic Innovations bij Nature’s Pride, vertelt over de waarde van data binnen het bedrijf: ‘Wij zijn een bedrijf waar veel data wordt verwerkt. Naast het verzamelen en opslaan hiervan, moeten we deze uiteraard ook slim ontsluiten. Dat verloopt nu al goed, en met de komst van het nieuwe ERP-systeem wordt de data nog beter gestructureerd. Hierdoor wordt het ook eenduidiger.’
 Stef legt uit: ‘Door onze data kunnen wij snel analyses maken over hoe de processen presteren. Hierbij komt ook de vertaalslag naar een hogere mate van automatisering. Dit onderwerp komt ook terug bij de sessies van de Big Data Community.’
 
‘Als bedrijf moet je blijven leren en verkennen, en dat waardeer ik erg aan de sessies,’ vervolgt Stef, ‘Wij zijn voornamelijk toekomst gericht. Onze visie is dan ook dat data een (nog) grotere rol gaat spelen binnen de bedrijfswereld. De bijgewoonde sessies van de Big Data Community leggen op een begrijpelijk manier uit hoe innovaties kunnen worden geïmplementeerd.’
 
Statistical forecasting wordt al geruime tijd toegepast bij Nature’s Pride, nu worden nieuwe mogelijkheden bekeken om voorbereid op de toekomst te zijn. ‘Zelf vond ik “Algorithmic Pricing” erg interessant tijdens de boardroom sessie. Deze flexibele manier van prijsberekening nemen wij op in het plan voor de toekomst. Dit wordt nog niet direct ingevoerd, maar de mogelijkheden worden afgetast en het systeem wordt hierop alvast voorbereid.’ Stef besluit: ‘Hierdoor biedt de community meerwaarde voor ons bedrijf.’